Metoda See Think Do Care
Ve své práci využívám mnoho moderních metod. Dneska se budu věnovat jedné z nich, kterou považuji za velmi důležitou, a kterou lze využit například při zavádění nového e-shopu. Dneska je již přešhopováno a proto také velmi těžké se zde prosadit. Zkuste se tedy pomoci této metody zaměřit na vztah mezi klientem a koncovým zákazníkem. Zde můžete zabodovat a maximalizovat své výnosy. E-shop bude přínosem vaší podnikatelské činnosti.
Metoda či rámec, často označovaný jako Framework See Think Do Care nám v základu pomáhá pochopit nákupní procesy a rozhodování zákazníku. Díky tomu pak mohu navrhnout a postavit fungující marketingovou strategií a taktiku pro své zákazníky. Pokud budeme pátrat v historií této metody zjistíme, že jejím autorem je spisovatel a spíkr indického původu Avinash Kaushik. To jenom na okraj.
SDTC pracuje s tím, co je v moderním marketingu ze všeho nejdůležitější… Ano, je to navázání vztahu se zákazníkem a jeho další prohlubování. Základním principem dnešního podnikání není generovat jednorázové klienty, ale klienty, kteří se ztotožní, sžijí s prodávajícím a začnou generovat věrné publikum na kterém můžete dále své podnikání rozvíjet.
Jak vlastně na klienta můžeme nahlížet? Právě tuto problematiku řeší ve čtyřech souvisejících krocích metoda SDTC.
1. FÁZE: SEE (vidět)
U této fáze lze jasně definovat na co bychom jsem se měli zaměřit. Zde se zákazník rozhlíží. Proto je důležité, abyste v této fází klienta zaujali. Vhodnými nástroji pro tuto fází jsou sociální sítě, PPC reklama, SEO, blogy, případně také zajímavé video, umístěné na YouTube, či Vimeo. Zde by to mělo být jednoduché, krátké a úderné, aby to oslovilo masu, z které se může generovat klientela.
2. FÁZE: THINK (myslet)
Když je správně nastavená první fáze, přecházíme do druhé fáze, kde již klienta zaujmete a on začíná uvažovat o vašich službách či produktech. Takový zákazník je už pro vás zajímavý, že ano? Musíme zde tedy klientovi nabídnout důvody, proč by si vás měl vlastně zvolit a proč by měl obchod proběhnout právě s vámi. Zde pomáháte a stavíte se do role odborníka. Typické pro tuto fázi jsou rady, jak nejlépe vybrat, případně recenze, nebo porovnávání produktů. U toho posledního bych se zastavil. Zamyslete se a nikdy neporovnávejte své produkty a služby z vaší přímou konkurenci. Vyhněte se tomu z morálního důvodu. Vždy se to může obrátit proti vám, a proto doporučuji tomuto chování raději předcházet.
Doporučuji, abyste se zaměřili na kanály jako jsou blogy (detailnější články, recenze, technické popisy, zkušenosti, návody), sociální sítě, opět videa, newslettery nebo e-mailové kampaně, SEO, SEM, PPC, informace o oceněních produktů či služeb.
3. FÁZE: DO (udělat)
V této fázi je už zákazník připraven nakoupit. Mnoho marketéru v minulosti tuto fázi řešili do největších detailu jako tu nejdůležitější – zde dochází ke konverzi. Zákazník již ví, co přesně bude v nejbližší době potřebovat, jen si ještě stále není tak docela jistý, kde to nakoupí. V této fází je vaším hlavním cílem ukázat mu, že právě nákup u vás je pro něj tím nejvýhodnějším. Proto je potřeba mu tento proces co nejvíce usnadnit. Napadá mě například jednokrokový nákupní košík. Vhodnými nástroji jsou sociální sítě, SEO, PPC, affiliate, online reference, atd.
4. FÁZE: CARE (starat se)
Pro mě osobně je tato 4 fází v dnešním globálním světě tou zcela nejdůležitější co do pohledu vztahu mezi klientem a zákazníkem. Zde je třeba zůstat v pomyslném kontaktu se zákazníkem, aby i příště při nákupu jeho cesty vedly právě k vám. V nadsázce lze o této fázi říci, že od této doby po zbytek života již o zákazníka budete pečovat. Vhodnou formou činností v této fázi bych vyzdvihl například vytvoření vhodného programu věrnostních výhod nebo bonusů šitých na míru na základě předchozích nákupů, zájmů apod. Zdůraznil bych zde také například podporu, aktualizaci produktu (update), atd.
Jak jste již pochopili tato metoda je sice náročná, ale při jejím dobrém nastavení a vyhodnocení velice účinná z pohledu budoucího rozvoje společnosti. A v základu jsem tady popsal také to nejdůležitější… je jednoduší pracovat s věrnými klienty než vyhledávat stále nové. Vyhnete se tak zvýšeným nákladům, ale také nepředvídatelnému chování potencionálního nového klienta.
Vybrani klienti