Mýty a bludy o sociálních sítích
O sociálních sítích se už toho v éteru internetu napovídalo více než dost. Moje více jak 10-ti letá zkušenost s aktivní práci odborníka přes komunikační sítě mi však dává možnost některé z těchto omylu vyvrátit nebo alespoň popsat. Jak říká jedno staré české přísloví… „není všechno zlato co se třpytí“.
Pokusím se to rozhodit do několika témat a následně se k jednotlivým částem budu vracet. Pojme si tedy tyto témata pojmenovat:
Pojďme se tedy teď věnovat podrobněji jednotlivým bodům.
Sbírání co největšího počtu fanoušku
Je to jeden z největších mýtů, který v současné době provází sociální sítě. Neměřte relevanci vlastních stránek na sociálních sítích jen podle sledujících. Nic to neznamená. Opravdu hodně lidí se mylně domnívá, že čím více sledujících mají, tím více peněz či zájmu pro svou aktivitu získají. Tak to ale vždy nemusí být. Pokud se podíváme na sociální síť Facebook tak ano zpočátku tento ukazatel byl indikaci, jak je daná stránka oblíbená či zajímavá. Dnes je to už historií. Za poslední roky, a děje se to především u Facebooku, razantně poklesl organický dosah příspěvků. Síť je dneska již natolik masivní a plná informací, že relevantní dosah zpráv začíná pozbývat svého významu. Proto nemá smysl nabývat nových sledujících. Dneska je marketing na Facebooku především o placené formě reklamy. Pokud i přesto se budeme dívat na počet fanoušku, tak bychom to mohli směřovat k tomu, že se jedná o ukazatel důvěryhodnosti. Lidé podle toho vyhodnocují, zda přinášené informace jsou důvěryhodné a zda na ní mohou sledovat zajímavý obsah s relevantními informace.
Fanoušci nekomentují a nelajkují
Pravidelně přispíváte na zeď originálními status, dávat zajímavý obsah, odkazy na články a video. Odezva je však nižší prakticky nulová. Stránka je z pohledu fanoušku spíše mrtvá, a tedy vám k ničemu není. Musíme tedy hledat důvody, které mohou být zapříčiněny například nesourodou skupinou sledujících, kteří se ani nezajímají o vaše služby a produkty, nebo se jedná o skupinu, která má zájem, akorát nemají potřebu dávat lajky a komentáře. Zde je tedy třeba se zaměřit na sledování jiných metrik (příkladem může být relevantní návštěvnost webu, co tam dělají a jestli u vás provedou nějakou interakci – případně nakoupí, přihlásí se k odběru newsletteru, přečtou si článek na blogu, apod. Z mého pohledu je důležité v takovém případě dobře nastavit tzv. sociální mediální mix.
Facebook je jen o zábavě
To je opravdu velký omyl. Lidé se na sociální sítě dnes už nechodí jen bavit. Sociální sítě pronikly do naších životů jako nejrychlejší médium aktuálních informací a postojů. Uživatele zde mohou hledat návody, informace, novinky či tipy. Ne každá služby či firma může své sociální sítě stavět na vtipném obsahu. Některé profily či skupiny jsou vážnějšího charakteru a příspěvky tomu musí být přizpůsobeny. Každá cílová skupina má svá specifika, stačí je jen objevit! Potřebujete k tomu jen trochu trpělivosti a trochu marketingového přemýšlení. Pokud jste se vám na tím nechce takto uvažovat, zkoušejte rozdílné reklamy a zacílení. Chce to jen skutečně hledat.
Přispívat musíte každý den
Toto považuji za docela složitý problém. Aby stránka dobře fungovala, musí být aktivní. Otázkou v tomto kontextu je, jak často bychom měli přispívat, aby stránky byly aktivní. Řekl bych to asi takto, že pravidelnost přispívaní je hodně ovlivněna tím, o jakou oblast či činnost se jedná. Jako příklad mohu uvést zpravodajské servery, kde by informace měly být aktualizovaný v řádech hodin s určitým mixem informací děleným mezí témata vážná a témata lehčího rázu. Další specifickou oblastí jsou vzdělávací instituce, případně vzdělávací kanály. Zde se nemusí tak často psát aktuality, ale zase to vychází z aktuální potřeby informovat sledující. Je to tedy o marketingovém mixu, co kde pustíte za informaci.
S nudným produktem na Facebooku neuspějete
Každý na mně vyhrkne, že není módní značka, nebo restaurace či kosmetická firma, a proto nemá dostatek atraktivních tematických fotografií z oboru. Asi vás to překvapí, ale na sociálních sítích nemusíte uspět pouze s atraktivním obsahem. Zajímavý obsah na Facebooku se dá dělat třeba i na kompostéry či truhlárnu. Uvědomte si jedno. Jestli se vám daří nacházet zákazníky v reálném prostředí, své publikum najdete kdekoliv. Malinkou výhodou prostředí sociálních sítí jako je Facebook je možnost zacílení. Zde si při dobrém rozboru můžete své publikum vytvořit.
Za reklamu na Facebooku zaplatíte desítky tisíc korun
Dovolte mi abych tuto poznámku razantně negoval! V dnešní době mají platformy sociálních sítí tu výhodu, že jsou v současností stále jednou z nejlevnějších metod, co se nákladu na reklamu týče. Prosadit se zde můžete i s řádově skromnějším budgetem čítajícím par stovek. Díky tomu můžete zasáhnout i tisíce lidí. Důležitým rysem zde je vždy propojení reklamního příspěvku se zajímavým obsahem. Genericky můžete zasáhnout až milion uživatelů. A to zní už zajímavě, ne?
Sociální sítě jsou jen pro velké podnikatele
Není to pravda. A nemusíte podnikat ani po celém Česku. Stačí mít zákazníky z jednoho menšího města či místa. Jako příklad si vezměte kavárnu, či menší restauraci. Zde se sociální sítě stávají perfektním komunikačním kanálem, který propojuje podnikatele se zákazníky. Ti mohou sledovat nejen aktuální obsah, novinky v nabízeném sortimentu, nebo se dozvídat informace o změně otevíraví doby. Prostě „za pár korun hodně muziky“.
Na správu sociálních sítí musíte najmout profesionála
Zde bych naopak oponoval. Záleží, jaké máte cíle a ambice. Minimálně konzultace problematiky doporučuji s odborníkem provést. Další věci je, jak a nakolik chcete této problematice věnovat času. Na základní věci, občasné příspěvky, či informativní sdělení si myslím vystačíte sami. Jestli že však plánujete se více do toho ponořit a přidávat pravidelně kvalitní obsah, doporučuji si na to někoho najmout.
Marketing na Facebooku nemá smysl
Často jsem v minulosti slýchával názory a argumenty typu marketing na sociálních sítích nefunguje a tím pádem do něj nemá smysl investovat čas a finance. Omyl. Toto již dneska neplatí. Na sociální sítě se již dnes nechodí bavit jen děti. Z dostupných výzkumu vyplývá, že nejpočetnější skupinou na sociálních sítích v Česku jsou lidé ve věku 25 – 34 let. Tedy skupina, která má současně v tomto věkovém rozmezí již dostatečně zajištěnou příjmovou stránku a zároveň je to skupina, která se ještě chce bavit a jsou velmi aktivní. Ihned vás napadla otázka, proč tomu tak je? Postupem času náctiletí uživatele, kteří kdysi objevili svět internetu, zestárli a nyní se řadí k 30-tníkům a 40-tníkům.
Ideální čas pro sdílení příspěvků
Pokud tvoříte příspěvky pro sociální sítě, dobře zvažte čas publikace. Pokud naleznete správnou dobu pro vydání obsahu, uvidíme organicky větší zapojení lidí do příspěvku. Padají mnohá tvrzení o tom, kdy je ideální čas pro vložení příspěvku, někteří se přiklánějí k ranním hodinám, jiní z dalšího pohledu k odpoledním, jiní zase k večerním hodinám. Hodně specificky se to mění na základě toho, jak a koho chcete svým příspěvkem oslovit. Je proto na vás, jaký čas zvolíte, vždy byste měli dbát na to, pro koho je obsah určený prioritně.
V tomto článku jsem se snažil proniknout trochu do míst, které si lidé často vysvětlují po svém a mnohdy chybně. Práce se sociálními sítěmi je velmi křehká činnost. Tématu zkuste věnovat dostatek času, aby vám chybně zvolená strategie nakonec nepřinesla více negativ než pozitiv. Klidně se na mně můžete obrátit z konzultaci problematiky. Rád pomohu.
Sleduj a sdílej...